Ondertussen bestaat Honda Camino Community bijna 6 jaar !!!! Steun jij onze club ook ? En wil je daarbij ook genieten van de voordelen zoals een goedkope verzekering voor je oldtimertje ? Vul dan vandaag nog het FORMULIER in en sluit je aan bij de gezelligste bromfietsclub van het land !!!

BESTE BEZOEKER, MOMENTEEL IS HET FORUM NIET MEER IN ELK ONDERDEEL UP-TO-DATE. VAAK ONTBREKEN FOTO'S EN ZIJN SOMMIGE TOPICS PREVENTIEF VERWIJDERD EN WORDEN ZE KORTELINGS VERVANGEN DOOR EEN WAARDIGE VERVANGER. WE WERKEN HEEL HARD AAN EEN OVERZICHTELIJKE WEBSITE ALS WAARDIG ALTERNATIEF EN EEN OPWAARDERING VAN DIT FORUM. BEDANKT VOOR U BEGRIP EN GEDULD. VOOR UW DRINGENDE VRAGEN WAAROP U HIER GEEN ANTWOORD VINDT HELPEN WE U STEEDS GRAAG VERDER OP ONZE FACEBOOKGROEP KLIK HIER VOOR DE FACEBOOKGROUP

!!HCC ERKEND ALS OLDTIMER BROMFIETSCLUB. !!

Actuele gebeurtenissen, aankondigingen en mededelingen van de beheerders.
Plaats reactie
Ludo Teska
Full Club Member
Full Club Member
Leeftijd: 49

Re: !!HCC ERKEND ALS OLDTIMER BROMFIETSCLUB. !!

Bericht door Ludo Teska » 03 mar 2015, 05:29

Dat is een goede opmerking Jarrik ! Met een oldtimer verzekering kunt ge inderdaad beboet worden als ge niet kunt bewijzen dat ge in functie van de club rijd (testrit, toerrit of voorbereiding ervan). Dus mensen die hun Camino dagelijks als vervoermiddel gebruiken kunnen best op die Camino een gewone verzekering nemen.

Oldtimerverzekering: Wat maakt het speciaal?

Een oldtimerverzekering is er speciaal voor auto's die weinig op de weg zijn en daarom een kleine kans lopen op een ongeval of aanrijding. Het speciale aan een oldtimer is namelijk dat deze doorgaans gereden worden door pure liefhebbers die niet deelnemen aan het reguliere verkeer zoals de andere auto's. Het risico op kosten voor de verzekeraar is daarom een stuk kleiner dan bij een reguliere autoverzekering, waardoor de premie voor een oldtimerverzekering doorgaans een stuk lager is. Het is bij een oldtimerverzekering wel van belang om aan een aantal voorwaarden te voldoen. Is dit niet het geval, dan mag er geen oldtimerverzekering worden afgesloten en dient er gekozen te worden voor een duurdere, reguliere autoverzekering.
Voorwaarden

Allereerst kijkt de verzekeraar naar de leeftijd van de oldtimer. Deze dient ten minste 25 jaar geleden in gebruik genomen te zijn, wanneer het gaat om een personenwagen, auto voor dubbel gebruik of een minibus. Als het om een ander voertuig gaat dient deze zelfs ten minste 30 jaar geleden in gebruik genomen te zijn.

Naast de leeftijd is ook het gebruik van groot belang. De auto mag niet worden ingezet voor de dagelijkse ritten. De oldtimer mag in principe alleen gebruikt worden voor korte ritjes in de buurt, binnen een straal van 25 kilometer en ritten naar evenementen en manifestaties. Wanneer deze ritten 's nachts moeten worden gemaakt dient er een verklaring te kunnen worden overlegd die voldoet aan de wettelijke eisen hiervoor. Het is normaal namelijk niet toegestaan om met een oldtimer, verzekerd door middel van een oldtimerverzekering, de weg op te gaan tussen zonsondergang en zonsopgang.

Kosten

Een oldtimer is als gezegd erg voordelig in vergelijking met een reguliere autoverzekering. Het is echter wel van belang om altijd te blijven voldoen aan de voorwaarden die een oldtimerverzekering met zich meebrengt. Wanneer een oldtimer toch voor het dagelijks gebruik wordt ingezet of hier tussen zonsondergang en zonsopgang met wordt gereden en de verzekeraar hier achterkomt zullen er veel kosten voor de verzekerde bijkomen.

Wanneer iemand zich niet aan de voorwaarden houdt en de verzekeraar daar achterkomt zal de verzekering worden omgezet in een reguliere autoverzekering. Hierdoor zullen de kosten natuurlijk flink toenemen, omdat het risico op een ongeval ook groter wordt. Mocht er een ongeval worden veroorzaakt met een oldtimer terwijl deze zich niet aan de gestelde voorwaarden hield zijn de gevolgen echter nog veel groter. Wanneer de verzekeraar dit aan weet te tonen zullen er namelijk veel kosten op de bestuurder van de oldtimer kunnen worden verhaald.

De verzekeraars maken hierbij een onderscheid tussen mensen die willens en wetens de voorwaarden aan hun laars lappen en de mensen die hiervan niet op de hoogte waren. Het laatste geval is hierbij beduidend goedkoper. Wanneer iemand onvoldoende op de hoogte was van de voorwaarden zal er maximaal €250 worden gevorderd op de bestuurder, maar zal de verzekeraar de rest van de uitkering op zich nemen. Als de bestuurder wel op de hoogte was van de voorwaarden kan de volledige schade door de verzekeraar worden doorgeschoven.

Bron: http://autoverzekeringtips.be/oldtimerverzekeringen.php

Dus, uit bovenstaande begrijp ik dat niet alle Camino's hieronder vallen, maar vermits er geen officiële inschrijving is voor brommers, zou ik niet weten hoe dit te bewijzen valt ? :?

Mensen zonder ruggegraat vallen om als ze niet op anderen kunnen steunen.

Thomas Hauters
Full Club Member
Full Club Member

Bericht door Thomas Hauters » 03 mar 2015, 06:12

Madmac u info klopt niet. Dat is de oude reglementering, nu mag je dag en nacht met oldtimer rijden en onbeperkt kms. Wat nog steeds niet mag is woon-werk verkeer.

Ives Van der Cammen
Beheerder
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door Ives Van der Cammen » 03 mar 2015, 07:22

Beste vrienden, eerst en vooral bedankt voor alle leuke en lovende commentaren. Het doet deugd om te weten dat de moeite die we doen geapprecieerd word. : Wink :

Ik merk ook dat er al een paar vragen zijn en die zal ik zoals in de beginpost gezegd de komende dagen uitgebreid beantwoorden.

Wat betreft de vervaldata van de premies zal ik er hoogstpersoonlijk op toekijken dat dit alles zo vlot mogelijk verloopt en contact blijven bewaren met de aangesloten leden.

Wat betreft de Info van Ludo, zoals Thomas zegt is deze verouderd en dus niet meer van toepassing. Dus om alle misverstanden te vermijden zou ik willen vragen om niet te veel info, die links en rechts van het net geplukt is hier te delen.

Zoals eerder gezegd zal ik zeer transparant te werk gaan en hier alles wat jullie moeten weten uitvoerig bespreken.

Om op de vraag van Jarrik te beantwoorden, het klopt dat je een dagelijks voertuig ingeschreven moet hebben hetzij bij MARSCH of een andere verzekeraar. Dus het dagelijks voertuig hoeft absoluut niet bij MARSCH aangesloten te zijn om in aanmerking te komen voor de goedkope verzekering.

Wat betreft het dagelijks gebruik word er duidelijk vermeld dat het in principe niet de bedoeling is, wand als iedereen de verzekering zo zou gaan gebruiken het risico voor de maatschapij aanzienlijk groter word en dus de premies zouden stijgen.
in extremisch zou je een boete kunnen krijgen van de politie als je dagdagelijks met die verzekering op de baan bent, maar verzekering technisch ben je perfect in orde, en dat word ook duidelijk vermeld in de voorwaarden van MARSCH.

Maar zoals gezegd jongens één en ander zal de volgende dagen en weken duidelijker worden, geef ons nog een beetje tijd om alles deftig te regelen en uit te pluizen.

En vergeet niet dat we het beste met jullie voor hebben en zeker niet over 1 nacht ijs gaan we willen uiteraard alleen maar het beste voor onze leden. : Wink :

We houden jullie op de hoogte

Sjef en Co

Stan Aerts
Moderator/Full Club Member
Moderator/Full Club Member
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Stan Aerts » 03 mar 2015, 07:23

Ludo, ik zou als ik van u was de eerste post nog eens met aandacht lezen.
Gewoon aandachtig lezen kost toch minder moeite als dingen gaan opzoeken en zo dan foute informatie te verspreiden.
Het BFOV zal wel weten hoe alles in zijn werk gaat, zij helpen ons dan ook om door de wirwar alles in goede banen te leiden.

Ludo Teska
Full Club Member
Full Club Member
Leeftijd: 49

Bericht door Ludo Teska » 03 mar 2015, 11:28

Stan, en wat staat dan in die eerste post dat ik, volgens u, niet zou gelezen hebben ?

Die informatie kwam van een legitieme bron. Het internet staat vol met verouderde info die niet verwijderd wordt en waar doorgaans zelf geen datum van plaatsing bij staat. Hoe moet ge dan zeker zijn ?

In Genk is bvb jaarlijks van mei tot september iedere woensdag oldtimer meeting. Die moeten wel degelijk een toelating uitprinten en in de auto meenemen om wettelijk in orde te zijn. Het is uiteindelijk toch niet zo simpel.

Mensen zonder ruggegraat vallen om als ze niet op anderen kunnen steunen.

Ives Van der Cammen
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ives Van der Cammen » 03 mar 2015, 12:23

Ik denk dat je mag stellen dat het BFOV wel over de meeste info beschikt en iets anders dan dat deel ik hier niet Ludo. Als die federatie niet de juiste en up to date informatie verspreid dan niemand geloof me : Wink :

j&l styling
Leeftijd: 36

Bericht door j&l styling » 03 mar 2015, 12:46

Kijk hier eens : Thumbup : ;)

http://www.bfov.be/index.php/dossiers-n ... est-arrive

heb zelf 2 kevers , type 181 ( kubel ) ook bij peter henning gehad

Ives Van der Cammen
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ives Van der Cammen » 03 mar 2015, 12:50

Inderdaad Seppe, en zoals ik net al zij als die mannen het niet weten weet niemand het ze staan tenslotte mee aan de wieg van al die wetten en regels. Net zoals ik al schreef in de eerste post
In België bestaat er zoiets als de federatie voor oude voertuigen of kortweg het BFOV. Deze federatie ijvert op allerlei manieren om zowel op zakelijk als politiek gebied, de beste voorwaarden te onderhandelen voor mensen die een passie hebben voor oude voertuigen.
We gaan ons niet in onozele verhalen storten als we dat niet eerst allemaal deftig hadden bekeken uiteraard ;-)

j&l styling
Leeftijd: 36

Bericht door j&l styling » 03 mar 2015, 13:01

: Thumbup :

Jarrik Wouters
Full Club Member
Full Club Member
Leeftijd: 26

Bericht door Jarrik Wouters » 03 mar 2015, 20:19

Iets te enthousiast geweest ;)
Nog even afwachten en de sjef en co genoeg tijd geven om alles tot in de puntjes te regelen
aan die mannen dan ook veel tijd en goesting gewenst om dit vol te houden

I always take life with a grain of salt, …plus a slice of lemon, …and a shot of tequila.

Race of origineel profiel banden vanaf € 20/stuk!

Plaats reactie