UW BROMFIETS IN HET VERKEER BRENGEN? OP WAT MOET JE LETTEN.

 

Hoi bromfiets liefhebber, de reden dat je zonet op de knop naar dit artikel hebt geklikt doet ons vermoeden dat je onlangs de kriebels hebt gekregen om een stukje nostalgie aan te schaffen, of misschien heb je hem al wel in je garage staan. Dat kunnen we alleen maar toejuichen.

 

Waarschijnlijk heb je dan ook horen waaien dat in tegenstelling tot vroeger, je nu niet meer op de openbare weg kan met je brommer zonder dat deze over een kentekenplaat (nummerplaat) beschikt.

 

Misschien heb je het al ondervonden in je zoektocht naar hoe je aan die nummerplaat moet geraken,  er een hoop informatie circuleert die foutief of tegenstrijdig blijkt te zijn.

 

Daarom hopen we je met de de volgende informatie je een beter beeld te geven welke de mogelijkheden zijn en met welke punten dat je zeker rekening moet houden.

De voorbeelden en afbeeldingen die we hierbij gebruiken zijn steeds Honda Camino’s. 

Voor andere bromfietsen zijn de procedures op een paar details na dezelfde. Maar aangezien onze club focust op de Honda Camino gebruiken we deze bromfiets als voorbeeld.


 

Je hebt je oog laten vallen op een bromfiets die je wil kopen.

 

De vraag die je in de eerste plaats altijd aan de verkoper dient te stellen is of en indien ja, over welke documenten hij beschikt die bij de bromfiets horen. De volgende antwoorden zijn mogelijk.

 

 

Een tweede belangrijke vraag die je dient te stellen aan de verkoper en die aansluit op bovenstaande vraag. Is of was de bromfiets reeds ingeschreven op een nummerplaat? Deze vraag is heel belangrijk als het antwoord hierop ja is. De verkoper moet U dan zeker deel 1&2 van het kentekenbewijs in zijn originele staat overhandigen. 

 

Bovenstaande punten bespreken we uitvoerig verder op de website zodat U duidelijk te weten komt wat U in het voorkomende geval moet doen.


 

Een verkoopsovereenkomst.

 

Tot slot en ook al is het niet verplicht, raden we ook aan om een eenvoudige verkoopovereenkomst te maken. We hopen uiteraard dat U zich er nooit hoeft op te beroepen. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Een standaard verkoopsovereenkomst kan U hier downloaden en samen met de verkoper vervolledigen. 

Het gelijkvormigheidsattest “de papieren”

 

Het meest bekende document is het GelijkVormigheidsAttest kortweg GVA. Dat is in het geval van de Honda Camino voor de meeste modellen een rooskleurig document. In minder voorkomende gevallen en als de Camino eentje is met een laag chassisnummer, een blauw/grijskleurig document. Als het chassisnummer op het GVA bestaat uit een gestempeld nummer, gaat het zo goed als zeker over een origineel exemplaar dat meegeleverd werd uit de fabriek. Het spreekt voor zich dat doorheen de tijd veel originele GVA’s verloren of beschadigd zijn geraakt en werden vervangen door een duplicaat. Het Chassis nummer op een duplicaat bestaat steeds uit getypte nummers. Het aanwezig zijn van een GVA bij de bromfiets is zonder meer een pluspunt. Echter zorgt het er niet voor dat een vlotte inschrijving mogelijk is. Het is namelijk zo dat een GVA nooit een bouwjaar vermeld, maar het bouwjaar wel een vereist gegeven is om een bromfiets correct te kunnen inschrijven. Als er een datum op het GVA staat is dit de datum van afgifte/uitreiking en dus niet het bouwjaar. De datum van afgifte staat doorgaans ook alleen maar op de heel oude GVA’s en altijd op de duplicaten.

Wil je de bromfiets zo correct mogelijk inschrijven, raden wij aan om een bouwjaar attest aan te vragen bij het BEHVA. Als lid van onze club betaald U hiervoor slechts 30,00€. Middels een bouwjaar attest heeft U de keuze en kan U de bromfiets ofwel op een O-kenteken (oldtimer plaat) als S- kenteken (reguliere plaat) inschrijven en omgekeerd. 

 

Belangrijk om te weten.

 

Je bromfiets inschrijven met enkel een gelijkvormigheidsattest kan in heel uitzonderlijke gevallen en mits er een datum op vermeld staat. Maar het is belangrijk om te weten dat je bromfiets dan bijna altijd het bouwjaar zal aannemen zoals de datum van afgifte op het GVA vermeld. In veel gevallen zal je bromfiets dan ten onrechte geregistreerd worden als een te jong voertuig dat enkel in aanmerking komt om onder een S-plaat (gewone nummerplaat) te worden ingeschreven. En dat is gezien het huidige beleid in verband met het milieu en de “vergroening” van het voertuigenpark in België en daarbuiten niet aan te raden. Volgens onze betrouwbare bronnen is de kans heel reëel dat twee-takt bromfietsen binnen enkele jaren niet meer in het verkeer zullen aanvaard worden tenzij ze op een Oldtimer Kenteken worden ingeschreven. Om je bromfiets op een Oldtimer-plaat te kunnen inschrijven moet hij minimaal 30 jaar oud zijn. Daarom adviseren wij zoals eerder beschreven om een bouwjaar attest aan te vragen via de website van BEHVA. Wil je weten hoe je een bouwjaar attest aanvraagt  klik dan hier.

 

Als je hier bent aanbeland is de kans groot dat uw voorkeur uitgaat naar het onderschrijven van een verzekeringspolis bij MARSH, de verzekeringsmakelaar die samen met het BEHVA de “Classic Insurance” aanbiedt aan leden van clubs. Als U hiervoor effectief kiest weet dan dat MARSH geen enkele brommer inschrijft aan de hand van een enkel een GVA waarop het bouwjaar niet zwart op wit  vermeld staat.

Attest verlies van gelijkvormigheidsattest. (opgemaakt door de politie)

 

Dit is een document met weinig waarde en mogelijkheden. Het enige wat het bewijst, is dat de politie heeft nagekeken of het chassisnummer van de de bromfiets al dan niet geseind staat als gestolen. Wettelijk is het slechts 30 dagen geldig na datum van opstellen. Kortom het dekt in principe net de tijd die nodig is om een duplicaat van het GVA aan te vragen bij een invoerder of dealer. Om uw bromfiets in te schrijven heeft het nagenoeg geen waarde, aangezien de politie doorgaans enkel het chassisnummer zal vermelden en de persoon die het heeft laten nakijken. Het is dus zeker geen eigendomsattest. U zou zich kunnen afvragen of het nuttig is om een duplicaat van het GVA aan te vragen. Het antwoord hierop is in de meeste gevallen heel duidelijk neen. In de eerste plaats is gelijkvormigheidsattest voor een bromfiets die wordt ingeschreven op een Oldtimer plaat geen verplicht boorddocument. Bovendien kost een duplicaat aanvragen bij Honda 175,00€. Het mag duidelijk zijn dat het overbodige kosten zijn. Enkel als U zou besluiten om de bromfiets op een gewone S-plaat in te schrijven is een gelijkvormigheidsattest een verplicht boorddocument en de moeite waard om erin te investeren. 

Pre-registratie document afgeleverd door Bpost.

 

Dit document is een waardevol document, op voorwaarde dat de bromfiets destijds correct werd geregulariseerd. Het document was op vrij eenvoudige wijze te bekomen in een Bpost kantoor, echter werd deze manier van regulariseren sinds 12 december 2018 jammer genoeg door de overheid stopgezet. Alle bromfietsen of frames die destijds onder deze procedure werden geregulariseerd en waarvan het document nog blanco aanwezig is. Kunnen heel eenvoudig worden ingeschreven.

Maar zoals eerder vermeld is het belangrijk dat tenminste de velden “Chassisnummer” en “bouwjaar” correct werden vermeld. Vergelijk dus zeker het chassisnummer van de bromfiets met datgene dat op het pre-registratie document staat. Kijk ook zeker het vermelde bouwjaar na, als U de bromfiets op een O-plaat wil inschrijven dient het opgegeven bouwjaar minsten 30 jaar in het verleden te liggen.

Als één van de twee vermelde velden niet in orde zijn zal U alsnog een bouwjaar attest moeten aanvragen bij het BEHVA.

Bijkomend kan U In het vakje “maximum snelheid” controleren of de bromfiets als A klasse (25km/u) of als B klasse (45km/u) werd geregistreerd.

Mocht U de bedoeling hebben om een S-plaat aan te vragen dient U ook het vakje “pvg.nr.” na te kijken. Als dit vakje leeg is, kan de bromfiets enkel op een Oldtimer Plaat worden ingeschreven..

Bouwjaar attest van het BEHVA (voorheen BFOV).

 

Dit document is een waardevol document. De bromfiets werd reeds geregulariseerd via het BEHVA  en is hiermee zeer eenvoudig in te schrijven. Als de brommer nog nooit werd ingeschreven op nummerplaat dient de verkoper U het origineel document voorzien van een droogstempel (inktloze reliëf stempel) en in tweevoud te overhandigen. Het document zal steeds op naam staan van de aanvrager. Maar het document is overdraagbaar, het vormt dus zeker geen probleem dat uw naam niet op het bouwjaar attest vermeld staat. Mocht de bromfiets reeds ingeschreven zijn geweest, zal de eigenaar normaal gesproken nog één exemplaar ervan bezitten en is het een meerwaarde dat U dit ook meekrijgt bij de aankoop. Het vormt echter geen probleem mocht dit niet zo zijn. Als de bromfiets reeds werd ingeschreven dient de verkoper ook deel 1&2 van het kentekenbewijs aan de verkoper te overhandigen in hun originele vorm. Aanvaard dus geen kopie.

Kentekenbewijs deel 1 & 2.

 

Dit document is veruit het waardevolste document. De bromfiets werd reeds ingeschreven op een S of O plaat. Het is heel belangrijk dat de verkoper beide en originele delen hiervan overhandigd bij de verkoop. Als U de bromfiets gaat inschrijven op uw naam, dienen beide en originele delen van dit document bij uw plaat aanvraag te worden gevoegd. Mocht de verkoper aangeven dat de bromfiets werd ingeschreven op nummerplaat, maar één of beide delen van het kentekenbewijs verloren is. Is het heel belangrijk dat de verkoper hiervan aangifte gaat doen bij de politie en jouw naam laat vermelden op het attest, als nieuwe eigenaar van de bromfiets. De politie zal dan een attest opmaken dat in de meeste gevallen 30 dagen geldig is. In dit geval is het belangrijk dat je na je aankoop de bromfiets zo snel mogelijk herinschrijft. Een nummerplaat aanvraag op basis van een attest van verlies van documenten, dient binnen de 30 dagen na aflevering van het document bij de dienst DIV te zijn aangekomen. Als het te laat aankomt zal uw nummerplaat aanvraag meer dan waarschijnlijk geweigerd worden. En retour gezonden worden. Er zal dan opnieuw een attest van verlies van documenten moeten worden aangevraagd door de verkoper. Het spreekt voor zich dat terug contact maken met de verkoper niet altijd even evident zal verlopen. Zoals eerder vermeld is het opmaken van een verkoopovereenkomst in dit geval zeker aan te raden. Op die manier ontstaat het bewijs dat de bromfiets uw eigendom is. En vermijdt u eventuele administratieve problemen bij het herinschrijven van de bromfiets.

Verder kan U aan het kentekenbewijs afleiden onder welke klasse de bromfiets werd ingeschreven en of dat op een S of O-plaat was.

U zal bovenaan het kentekenbewijs de vorige nummerplaat combinatie kunnen aflezen. De nummerplaat combinatie zal steeds uit zeven karakters bestaan. 

 

Enkele voorbeelden: 

 

- SA..-... = Normale plaat A klasse

- SB..-... = Normale plaat B klasse

- OSA.-... = Oldtimer plaat A klasse

- OSB.-... = Oldtimer plaat B klasse

 

Als het kentekenbewijs een nummerplaat combinatie weergeeft die start met SA of SB en U bent van plan om de bromfiets in te schrijven als op een Oldtimer Plaat, kijk dan zeker na of de bromfiets ooit correct werd geregistreerd wat betreft het bouwjaar. Als het opgegeven bouwjaar niet 30 jaar in het verleden ligt zal U niet in de mogelijk zijn om de bromfiets als Oldtimer in te schrijven.

 

Als het kentekenbewijs een nummerplaat combinatie weergeeft die start met OSA of OSB en U bent van plan om de bromfiets in te schrijven op een gewone S plaat, kijk dan zeker na of de bromfiets ooit correct werd geregistreerd en er een PVGnr. vermeld werd. als er geen PVGnr. vermeld werd zal U niet in mogelijk zijn om de bromfiets in te schrijven op een gewone S plaat.

 

Kortom, alles hangt af van hoe de bromfiets ooit werd aangeboden bij de dienst DIV. Wijzigingen aanbrengen aan een bromfiets die ooit ingeschreven was is doorgaans bijzonder moeilijk.

Er zijn uiteraard steeds uitzonderingen op de regel.