top of page

REGELS BIJ HET RIJDEN VAN TOERRITTEN.

 

R1. Om Toerritten in HCC clubverband mee te rijden moet je bromfiets voorzien zijn van lichten, goed werkende remmen en in een goede rijvaardige staat zijn. Voorzien zijn van een kentekenplaat en kentekenbewijs. Ook het bezitten van een geldig verzekeringsbewijs en rijbewijs (rijbewijs niet in geval van A klasse) is noodzakelijk. Helm dragen is verplicht.

 

 

R2. Vooraan de groep en achteraan de groep rijden er altijd mensen met een geel of oranje vestje. Dit zijn de “Road Captains” Steek die vooraan nooit voorbij of ga achteraan nooit achter de persoon rijden die als laatste de groep afsluit. Op die manier zorgen zij ervoor dat steeds iedereen mee is of pechvogels tijdig worden opgemerkt.

 

 

R3. Volg steeds de aanwijzingen van de “Road Captains” onmiddellijk op. Deze mensen kennen de route en zorgen voor een vlotte doorgang op kruispunten en moeilijke verkeerssituaties. Deze mensen proberen te zorgen voor jouw veiligheid en een vlotte rit.

 

 

R4. Als je besluit deel te nemen aan een toerrit met een bromfiets die een trage maximumsnelheid heeft vragen we je om steeds vooraan in de groep te rijden en dat zo kort mogelijk bij de kop-rijder (fluo vestje) van de toerrit. Als je dus traag rijdt, probeer dan steeds vooraan in de groep te rijden en onmiddellijk opnieuw mee te vertrekken nadat dat groep tot stilstand is gekomen.

Laat je vooral niet intimideren door eventuele snellere bromfietsen die zo nu en dan al eens van achteraan de groep naar voor gereden komen. Blijf gewoon rustig in de buurt van de kop-rijder en geniet van je rit, de kop-rijder zal in de meeste gevallen niet sneller dan 25 a 35 km/u rijden. 

 

 

R5. Er wordt telkens maar één baanvak gebruikt, ga nooit op het tweede baanvak rijden, op het tweede baanvak kunnen altijd tegenliggers opduiken en wordt enkel gebruikt door mensen van de begeleiding “Road Captains” die daar aan hogere snelheid passeren om een volgende kruising op de route te blokkeren. 

 

 

R6. Bij een smalle baan rij je ook het best niet links van die smalle baan, een beetje plaats houden voor de begeleiding “Road Captains” is aan te raden.

 

 

R7. Als je in een bocht rijdt blijf je best op je lijn, dat wil zeggen, als je links rijdt voor de bocht, blijf dan ook links in en na de bocht.

 

 

R8. Bij plots remmen wordt de arm in de lucht gestoken, dit om de mensen achter zich te verwittigen dat er plots moet geremd worden. Uiteraard pas nadat jezelf alles onder controle hebt.

 

 

R9. Als je denkt dat het nuttig is om ook je arm omhoog te steken mag je dat gerust doen. Het kan nooit kwaad en op zijn minst voorkomen dat er iemand in uw achterste (lees als achterkant van je brommer) knalt.

 

 

R10. De richting waar naartoe er gereden wordt (kruispunten) worden aangegeven met de arm naar links of naar rechts uit te steken, ook dit mag je doen als je dit nuttig vindt.

 

 

R11. Maak nooit geen bruuske bewegingen, slalommen of remmen zonder redenen in de groep.

 

 

R12. Vergeet nooit dat er altijd mensen achter je rijden. Wheelies en andere stunts doe je liever niet op de openbare weg. Heb je er toch zin in ook doe ze dan beter niet midden in de groep. Je zou kunnen vallen waardoor er achterliggers op jou kunnen in rijden.

 

 

R13. Als je in panne valt, stop dan en steek eerst en vooral je hand in de lucht zodanig dat de volgwagen of mensen van de begeleiding “Road Captains” jou kunnen zien en opmerken dat je een probleem hebt. Kijk niet eerst naar je brommer, maar verwittig direct de begeleiding. Het zou immers kunnen dat je gewoon stopt om te bellen of te plassen. Vergeet daarbij niet dat het tempo op een tourrit achteraan gemiddeld 10 a 15 km/u hoger ligt dan vooraan.

 

 

R14. In geval dat er een panne (hand omhoog) opgemerkt wordt zal er steeds één van de begeleiders “Road captains” onmiddellijk naar kop van de groep rijden of waarschuwen ze de kop-rijder dat de groep even moet stoppen, we proberen dan samen te kijken of we je nog snel kunnen depanneren of we de bezem/volgwagen moeten oproepen. Als er een begeleider de groep links passeert met de hand in de lucht. Betekent  dit dat er zal vrij onmiddellijk zal gestopt worden.

 

 

R15. Als er gestopt wordt om te tanken dient iedereen ook werkelijk te tanken. Er wordt slechts één keer tussen de 40 à 50 km gestopt om te tanken. Ook al denk je dat het nog niet nodig is, kan het nooit kwaad om preventief wat bij te tanken.

 

R16. Er wordt ook aangeraden, indien je met een 50cc rijdt om geen passagier mee te nemen. Dit omdat het anders veel te lang duurt vooraleer je de snelheid van 45 km/u haalt en je achterop zou kunnen raken.

 

​

R17. Als er onderweg gestopt wordt en er wordt alcohol genuttigd. Doe dit dan met mate. We bevinden ons op de openbare weg waar de algemene verkeersregels gelden. Als wij merken dat het alcoholgebruik van een deelnemer aan een toerrit buitensporig is en/of de groep in gevaar brengt. Behouden wij ons het recht om U te weerhouden om mee te rijden of verder te rijden.

 

​

R18.  Deelnemen aan een toerrit georganiseerd in het HCC clubverband is steeds op eigen verantwoordelijkheid en voor eigen rekening. Het clubbestuur noch de organisatoren van een tourrit binnen het HCC clubverband kunnen dus nooit en in geen enkel voorkomend geval verantwoordelijk gesteld worden voor mogelijke ongevallen of diefstal of welke schade dan ook aan materiële zaken of personen. Op statische meetings/evenementen  georganiseerd door Honda Camino Community en op afgesloten prive locaties is de club wel verzekerd voor Burgelijke Aansprakelijkheid.

​

Met dank voor U aandacht,  

Het HCC team, 

bottom of page